Ο Ορέστης ήταν γιος του βασιλιά των Μυκηνών Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας.
Αδέλφια του ήταν η Ιφιγένεια, η Ηλέκτρα και η Χρυσόθεμις.
Μετά την επιστροφή του Αγαμέμνονα από τον Τρωικό Πόλεμο η Κλυταιμνήστρα και ο εραστή της Αίγισθος τον δολοφόνησαν.
Η Ηλέκτρα φυγάδευσε τον Ορέστη στην Φωκίδα κοντά στο βασιλιά Στρόφιο που ήταν θείος τους.
Πέρασαν τα χρόνια και ο Ορέστης μαζί με τον ξάδελφό του και αδελφικό του φίλο Πυλάδη επέστρεψαν στις Μυκήνες.
Για να εκδικηθεί την δολοφονία του πατέρα του σκότωσε την μητέρα του και τον εραστή της.
Οι θεές της εκδίκησης Ερινύες άρχισαν να τον καταδιώκουν μέχρι που έφτασε στην Αθήνα και δικάστηκε στον Άρειο Πάγο.
Επικαλέστηκε ότι ο Θεός Απόλλων τον παρότρυνε να σκοτώσει τη μητέρα του.
Στη δίκη με την βοήθεια της Θεάς Αθηνάς αθωώθηκε και οι Ερινύες γίνονται Ευμενίδες.
Δεν έφτανε μόνο αυτό, θα έπρεπε να φέρει στην Αθήνα από την Ταυρίδα το ξόανο της Θεάς Αρτέμιδας.
Το ξόανο ήταν σκαλιστή ξύλινη λατρευτική εικόνα της Αρτέμιδας που είχε πέσει από τον ουρανό.
Κατά την θυσία της Ιφιγένειας στη Αυλίδα η Θεά Άρτεμις την έσωσε βάζοντας στη θέση της ένα ελάφι.
Η Θεά πήρε την Ιφιγένεια και την οδήγησε στην Ταυρίδα όπου έγινε ιέρειά της.
Η αποστολή της ιέρειας ήταν να θυσιάζει όποιον ξένο Έλληνα έφθανε στη χώρα.
Μια ημέρα φέραν για θυσία τον αδελφό της Ορέστη με τον φίλο του Πυλάδη που είχαν πάει για να αρπάξουν το ξόανο.
Η Ιφιγένεια δεν γνώρισε τον αδελφό της, όμως τους λυπήθηκε και αποφάσισε να θυσιάσει μόνο τον ένα.
Το ποιος θα θυσιαστεί θα έπρεπε να το αποφασίσουν οι δυο μελλοθάνατοι.
Αν και οι δυο θέλαν να ζήσει ο φίλος του, αποφασίστηκε να θυσιαζόταν ο Ορέστης.
Την στιγμή όμως πριν την θυσία η Ιφιγένεια γνώρισε τον αδελφό και έτσι η θυσία δεν έγινε.
Η Ιφιγένεια τους παρέδωσε το ιερό ξόανο και έφυγε μαζί τους για την Αθήνα.
Ο μύθος έχει και άλλες εκδοχές.
Το θέατρο δεν είναι η μόνη τέχνη που εμπνεύστηκε από το μύθο του Ορέστη.
Έργα του Αισχύλου, του Ευριπίδη και του Σοφοκλή παίζονται και στις ημέρες μας αντέχοντας στο χρόνο.
Το1962 ο Μιχάλης Κακογιάννης κέρδισε το βραβείο καλύτερης κινηματογραφικής μεταφοράς στο Φεστιβάλ των Καννών με την "Ηλέκτρα"
Αμφορέας (330-320 π.Χ.)
Μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη
Λεπτομέρεια
Ο Ορέστης στους Δελφούς
Δεξιά του Ορέστη η Θεά Αθηνά, αριστερά του ο Πυλάδης ή ο Απόλλων ανάμεσα σε Ερινύες και ιέρειες του Μαντείου.
Ερυθρόμορφος κρατήρας από την Ποσειδωνία (330 π.Χ.)
Βρετανικό Μουσείο
Ορέστης και Πυλάδης
Ρωμαϊκό μαρμάρινο γλυπτό (100 π.Χ.)
Μουσείο Λούβρου
Ο Ορέστης γονατιστός στον ομφαλό των Δελφών
Τερακότα (μετά το 27 π.Χ.)
Εθνικό Ρωμαϊκό Μουσείο στη Ρώμη
Βρέθηκε στη Ρώμη (10 π.Χ.)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη
Πίσω όψη
Χάλκινο Αντίγραφο σε πάρκο
Ορέστης και Ηλέκτρα
Γλυπτό του Μενέλαου από την Σχολή του Στέφανου (τέλος 1ου αιώνα π.Χ.)
Εθνικό Ρωμαϊκό Μουσείο - Παλάτσο Αλτέμπς στη Ρώμη
Η Ιφιγένεια και ιέρειες της Αρτέμιδας υποδέχονται τον Ορέστη και τον Πυλάδη στην Ταυρίδα.
Η Ιφιγένεια ως ιέρεια της Αρτέμιδας αναγνωρίζει τον Ορέστη στην Ταυρίδα.
Τοιχογραφία από την Πομπηία (1ος αιώνας μ.Χ.)
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Ιταλίας στη Νάπολη
Σαρκοφάγος του Ορέστη (100-125 μ.Χ.)
Βρέθηκε έξω από τη Ρώμη και πιθανότατα κατασκευάστηκε για κάποιον της ανώτερης τάξης.
Μουσείο Τέχνης του Κλίβελαντ
Ο Ορέστης πάνω από τα πτώματα της μητέρας του και του εραστή της Αίγισθου.
Λεπτομέρεια, άκρο δεξιά
Ο Ορέστης επισκέπτεται το Ιερό του Απόλλωνα στους Δελφούς για να εξιλεωθεί από τους φόνους.
Σκηνές από τη ζωή Ορέστη και Ιφιγένειας
Ρωμαϊκή σαρκοφάγος (130-140 μ.Χ.)
Γλυπτοθήκη Μονάχου
Μετόπη από Ρωμαϊκή σαρκοφάγο από τη Ρώμη (150 μ.Χ.)
Μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη
Λεπτομέρεια
Ο Ορέστης σκοτώνει τον Αίγισθο .jpg)
Ορεστιάδα
Ρωμαϊκή σαρκοφάγος (126-175 μ.Χ.)
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Ισπανίας στη Μαδρίτη
Πίτερ Λάστμαν (1614)
Εθνικό Μουσείο Ολλανδίας στο Άμστερνταμ
Νικόλαος Βερκόλιε (1732)
Ο Ορέστης και ο Πυλάδης ως θύματα μπροστά στη Ιφιγένεια
Ιστορικό Μουσείο του Άμστερνταμ
Μπέντζαμιν Γουέστ (1766)
Πινακοθήκη Τέιτ στο Λονδίνο
Η επιστροφή του Ορέστη
Άντον φον Μάρον (1786)
Μουσείο Καλών Τεχνών στο Χιούστον
Οι τύψεις του Ορέστη
Philippe Auguste Hennequin (1800)
Μουσείο Λούβρου
Η Κλυταιμνήστρα διστάζει να σκοτώσει τον κοιμώμενο Αγαμέμνονα
Πιερ Ναρσίς Γκερέν (1817)
Μουσείο Λούβρου
Το όνειρο του Ορέστη
Φρανσουά Ντιμπουά (1820)
Μουσείο Καλών Τεχνών στην πόλη Κεμπέρ Γαλλίας
Ο Ορέστης ανακοινώνει τον θάνατο του Πύρρου στην Ερμιόνη
Πιερ Ναρσίς Γκερέν (1774-1833)
Μουσείο Καλών Τεχνών στην πόλη Καέν η Καν Γαλλίας
Ορέστης
Αλεξάντρ Καμπανέλ (1846)
Μουσείο Καλών Τεχνών στην πόλη Μπεζιέ Γαλλίας
Ορέστης
Χέρμαν Βίλχελμ Μπίσεν (1848)
Νέα Γλυπτοθήκη του Κάρλσμπεργκ στην Κοπεγχάγη
Ο Ορέστης καταφεύγει στο βωμό της Θεάς Αθηνάς
Pierre Charles Simart (1806-1857)
Μουσείο Καλών Τεχνών στην πόλη Ρουέν Γαλλίας
Ο Ορέστης καταφεύγει στο βωμό της Θεάς Αθηνάς
Pierre Charles Simart (1806-1857)
Εκκλησία Αγίου Nezier στην πόλη Τρουά Γαλλίας
Ο Ορέστης καταφεύγει στο βωμό της Θεάς Αθηνάς
Pierre Charles Simart (1806-1857)
Εκκλησία Αγίου Nezier στην πόλη Τρουά Γαλλίας
Οι Ερινύες καταδιώκουν τον Ορέστη
Μπουγκερώ (1862)
Μουσείο Τέχνης Chrysler στο Νόρφολκ της Βιρτζίνιας
Ορέστης
Φρανσίσκ Ντιρέ (1804-1865)
Μουσείο Calvet στην Αβινιόν Γαλλίας
Ορέστης
Φρανσίσκ Ντιρέ (1804-1865)
Μουσείο Calvet στην Αβινιόν Γαλλίας
Emile Hugoulin (1876)
Γύψος πατιναρισμένος
Μουσείο Granet στην πόλη Αιξ-αν-Προβάνς στη Γαλλία
Ορέστης και Πυλάδης
Χάλκινο αντίγραφο του Herman Kirn (1884)
Δημοτικό Πάρκο στη Φιλαδέλφεια της Πενσυλβάνιας
Ορέστης και Πυλάδης
Χάλκινο αντίγραφο του Herman Kirn (1884)
Δημοτικό Πάρκο στη Φιλαδέλφεια της Πενσυλβάνιας
Τεφροδόχος από ελεφαντόδοντο (19ος αιώνας μ.Χ.)
Μουσείο Τέχνης Ουόλτερς στη Βαλτιμόρη του Μέριλαντ των Η.Π.Α.
Φραντς φον Στουκ (1905)
Πινακοθήκη Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης στη Ρώμη
Ο Ορέστης κοιμάται και η Ηλέκτρα
Lucienne Heuvelmans (1911)
Ανάγλυφο σε γύψο
Εθνική Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι
Ο Ορέστης καταδιώκεται από τις Ερινύες
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ (1921)
Μουσείο Καλών Τεχνών Βοστόνης
Γλυπτό του Γκούσταβ Έμπερλαϊν (1847-1926)
Κήπος στη Βίλα Μποργκέζε στη Ρώμη
Ιφιγένεια και Ορέστης
Γλυπτό του Γκούσταβ Έμπερλαϊν (1847-1926)
Κήπος στη Βίλα Μποργκέζε στη Ρώμη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου